Wavy Tail

Thursday, 29 September 2016

MAIL MERGE

ASSALAMUALAIKUM semua. ok, hari ni dayah akan menerangkan bagaimana kita nak menggunakan mail merge. sebelum ni dayah pun tak tahu apa mail merge ni. terima kasih kepada lecturer yang sudi mengajar fungsi mail merge ni. selepas lecturer menerangkan kepada kami mail merge ni, beliau memberi tugasan kepada kami untuk menyediakan 5 keping sijil penyertaan yang perlu diletakkan dalam satu fail sahaja. ok, jom kita mulakan. maaf andai ada kekurangan dan kesilapan. 1. Pertama sekali, kita kena buka microsoft words terlebih dahulu. kemudian, tulis detail yang perlu ada dalam sijil seperti : -nama sekolah -jenis sijil ( penghargaan / penyertaan ) -nama pelajar -no kp pelajar -nama program -tarikh program -tempat program -anjuran program
ini adalah contoh yang siap ditulis detail seperti diatas 2. kemudian, letakkan border yang bersesuaian. dayah letak border ang simple je
korang pergi kat page layout then tekan kat page border, korang pilih lah yang mana suka 3. selepas dah siap border, kita akan buat mail merge pulak.
berpandukan gambar diatas korang click mailing, lepas tu click start mail merge dan tekan step by step mail merge wizards tu mailing ~ start mail merge ~ step by step mail merge wizard 4. selepas itu, akan ada kotak keluar kat bahagian kanan. akan ada 6 langkah yang pelu korang ikut, korang tekan je sampai jumpa langkah ke-3 macam dalam gambar ni. korang tekan type a new list then create. korang pilih customize columns dan buang segala benda sampai tinggal title dan first name sahaja.
lepas dah edit, akan keluar macam ni. korang isi lah column tu dengan maklumat yang korang nak letak macam nama dan no kp. kalau nak tambah nama tekan new column je. lepas tu, jangan lupa save maklumat yang korang dah tulis tadi. nanti hilang, menangis tak berlagu lah jawabnya..hahaha 5. teruskan dengan step yang berikut pulak iaitu step yang ke-4.korang pergi kat insert mail field dengan menekan more items kat kotak kanan tu dan click ruangan title yang korang dah buat tadi.kemudian, dia akan jadi macam gambar bawah ni.
lepas tu, korang tekan je next kat kotak atas tu. then korang dah boleh preview benda yang korang tulis tu (nama dan no kp ) kemudian click complete the merge sama ada korang nak simpan atau print sijil-sijil tu. mudahkan ?? maaf atas segala kekurangan, diri ini masih belajar untuk memperbaiki kelemahan. SELAMAT MENCUBA SAYANG SAYANG SEMUA =)

No comments:

Post a Comment